Juridisch adviseur
Om een vlotte werking van het OFP te verzekeren, situeren jouw taken zich vooral rondom de inhoudelijke juridische communicatie die bij het beheer van het pensioenfonds nodig is. Daarnaast neem je ook een aantal taken op die een meer administratief-technische bril vereisen.
Inhoudelijk - juridisch:
- Je zal als eerste lijnscontact de inhoudelijke juridische communicatie van het fonds opvolgen, zo nodig dispatchen, en ook nauw meewerken aan de inhoudelijke opbouw en het up to date houden van de website en onze databanken.
- Hiervoor is het nodig dat je de wetgeving en de sector opvolgt : we verwachten dat je je op termijn de wetgeving kan eigen maken en opvolgen. Dit kan bijvoorbeeld via deelname aan infosessies en/of werkgroepen van vakorganisatie PensioPlus.
- Je levert ondersteuning bij de interne controle van het fonds: je ondersteunt bij het implementeren van verbeteringen op fondsniveau na advies van de (externe) sleutelfuncties en je faciliteert externe controles door auditor en/of revisor.
Administratief - technisch:
- Als publiek georiënteerd pensioenfonds volgen we de wetgeving op de overheidsopdrachten. Het zal een van je taken zijn om de procedures op dit vlak mee op te starten en op te volgen.
- Het pensioenfonds is in grote mate geautomatiseerd om de massale data- en financiële stromen correct te laten verlopen. Toch willen we nog periodiek meer gedetailleerde interne controles op deze stromen organiseren. We bouwen samen met jou een interne controlesysteem uit dat ons de garantie geeft dat er in de doorstroom van data minimaal fouten kunnen sluipen.
- Je woont de vergaderingen van de beleidsorganen (Algemene Vergadering, Raad van Bestuur, Dagelijks bestuur en Beleggingscomité) bij, je rapporteert er over specifieke juridische items, en fungeert als secretaris van de vergadering.
We bieden je een job aan met veel variatie en de vrijheid om de dingen zelf in handen te nemen.
Als jurist binnen het team zal je in de praktijk nauw samenwerken met de teamverantwoordelijke en met de gedelegeerd bestuurder van het pensioenfonds. Hierbij wordt er van jou verwacht dat je actief kan meedenken over de diverse taken en processen die zich binnen het team afspelen, bijvoorbeeld door het formuleren en mee uitwerken van verbeteracties.
Verantwoordelijkheden
- Juridische communicatie
- Opvolging interne controle
- Overheidsopdrachten
- Verslagen van de beleidsvergaderingen
Vereist
- Masterdiploma rechten (of een diploma daarmee gelijkgesteld)
- Je kan vlot werken met MS Office en internettoepassingen
- 'Hands-on'-mentaliteit
Leuk om te hebben
- Kennis van de pensioenmaterie en van aanvullende pensioenen
- Vertrouwdheid met de (lokale) publieke sector
Nog steeds geïnteresseerd en beantwoord je dan ook aan deze criteria?
- Je beschikt over minstens een masterdiploma rechten of een diploma daarmee gelijkgesteld.
- Je plant en organiseert jouw taken zodat je jouw opdrachten en dossiers tijdig en correct uitvoert.
- Je hebt een specifiek talent voor communicatie. Je kan je schriftelijk goed uitdrukken en een dossier goed vertalen naar de leden. Hierbij heb je aandacht voor een gepast taalgebruik in functie van de situatie/de klant.
- Dankzij jouw analytisch vermogen ga jij met problemen onmiddellijk aan de slag. Door verbanden te leggen, zie jij oorzaken en weet je de nodige informatie te bundelen voor een goede oplossing.
- Naar je eigen werk kijk je altijd met een vergrootglas. Je oog is getraind voor details en je blijft aandachtig bij routineuze taken.
- e kan vlot werken met MS Office (Word, Excel, PowerPoint, Outlook) en internettoepassingen.
- Je bent bereid om je te verdiepen in de pensioenmaterie, overheidsopdrachtenwetgeving, en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en de nodige opleidingen te volgen.
OFP Prolocus is een private werkgever die werkt voor publieke besturen. Werk je momenteel bij een openbaar bestuur? We bekijken dan samen hoe we je het best kunnen tewerkstellen. Heb je toch nog vragen? Neem dan contact op met Peter Sommen (peter.sommen@ofpprolocus.be).
Dan zal dit je zeker overtuigen…
We bieden je een salaris op master-niveau. Bij je aanwerving gaan we na hoeveel jaar relevante ervaring je in eerdere functies hebt opgebouwd. Die ervaring wordt meegenomen in de berekening van je brutosalaris.
Je salaris zal gebaseerd zijn op de verloning binnen de lokale en provinciale besturen, maar we voorzien een aantal bijkomende extralegale voordelen vergeleken met de publieke sector.
Je zal werken in een klein team van 5 mensen, maximaal de
helft van de werktijd kan dat van thuis uit. Vanzelfsprekend ben je ter plaatse
in Antwerpen, als je dat gevraagd wordt, of op de twee interne overlegmomenten
per week, momenteel op dinsdag en donderdag.
Voordelen
Een fulltime functie
Aantrekkelijk salarispakket
Leer- en groeikansen
Infosessies/werkgroepen
Eten & Drinken
Aangenaam personeelsrestaurant
Wil je als jurist bij OFP Prolocus aan de slag, dan doorloop je eerst de volgende selectiestappen:
Solliciteer
Bezorg ons ten laatste 12/01 je kandidatuur
CV-screening
Op basis van opleiding, ervaring en motivatie
Gesprek
Op 19/01 - 20/01 volgt een competentiegericht gesprek
Jobaanbieding
Zien we een match, dan volgt er na goedkeuring van onze Raad van Bestuur een officiële jobaanbieding
Cv-screening, waar op basis van relevante ervaring, gevolgde opleidingen relevant voor de functie en persoonlijke motivatie maximaal 10 kandidaten naar het volgende selectieonderdeel doorgaan.
Gevolgd door een competentiegericht interview en eindbeoordeling: 19-20 januari 2026 in het Provinciehuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen.
Houd deze data alvast vrij in je agenda.
Waar wacht je nog op?
Je kandidaat stellen doe je zo:
Solliciteer ten laatste 12 januari 2026 via e-mail naar william.vanderkraan@ofpprolocus.be. Overtuig ons met een krachtige motivatiebrief en CV waaruit blijkt dat deze job jou op het lijf geschreven is.
Praktisch:
- We
bieden je een voltijdse contractuele functie aan op master-niveau met een
arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.
- Je zal werken in het prachtige provinciehuis: Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen.
- Voor meer info over de inhoud van de functie en de procedure kan je terecht bij: Peter Sommen, gedelegeerd bestuurder OFP Prolocus (email: peter.sommen@ofpprolocus.be).